در آستانه ماه مبارک رمضان لازم است اصول صحیح تغذیه در ایام روزه داری و نکات لازم برای مقابله با کرونا را از دیدگاه یک کارشناس تغذیه و سلامت بدانیم.

کارشناس مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی در آستانه ماه مبارک رمضان در گفتگو با بهمئی نیوز نکاتی را پیرامون اصول صحیح تغذیه و سلامت و رعایت نکات بهداشتی مقابله با کرونا بیان کرد.
الهام پورمقدم تصریح کرد:رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها به خصوص بیماری کووید ۱۹ دارد .
وی گفت:با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه های غذایی و جایگزین آنها ، انرژی ، پروتئین و ریز مغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می شود .
پورمقدم ادامه داد:در ساعات روزه داری گرسنگی می تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده ها به ویژه وعده سحری ، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را افزایش می دهد .
وی افزود:بنابراین با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین های A ,E,D,C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی و سلنیوم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ لازمند ، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد .

این کارشناس تغذیه و سلامت با توصیه های تغذیه‌ ای در ایام روزه داری،خاطرنشان کرد: مصرف گروه نان و غلات در این ایام بسیار مهم است و توصیه بر این است که حداقل نیمی از نان و غلات مصرفی روزانه از نوع سبوس دار باشد .
پورمقدم گفت: مصرف مقدار کافی گروه سبزی ها و میوه ها در ایام روزه داری با تامین ویتامین ها به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ کمک می کند .
وی ادامه داد:گروه شیر و لبنیات علاوه بر تامین کلسیم و فسفر و بخشی از پروتئین ، ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B2 و B12 را تامین می کند ؛ توصیه بر این است که لبنیات از نوع کم چرب ( کمتر از ۲٫۵ درصد چربی ) مصرف شود.
این کارشناس سلامت تصریح کرد:گروه گوشت ، تخم مرغ ، حبوبات و مغز دانه ها را در برنامه غذایی داشته باشید؛ در ایام روزه داری به مصرف منابع کافی پروتئین اعم از حیوانی یا گیاهی برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ باید توجه شود .
وی با برشمردن مشکلات رایج در روزه داری و توصیه های لازم در این راستا، گفت:یبوست یکی از اختلالات رایج این ایام است که توصیه می شود با پرهیز از مصرف زیاد غذاهای تصفیه شده مثل نان سفید ، افزایش مصرف آب ، استفاده از نان های سبوس دار ( نان سنگک و جو ) به همراه مایعات ، افزایش مصرف میوه و سبزی مانع ایجاد این اختلال شوید.
پورمقدم سو هاضمه و نفخ را از مشکلات دیگر برخی افراد عنوان کرد و گفت:از مصرف غذاهای چرب و نوشابه های گاز دار بپرهیزید و شما را به مصرف غذاهای ساده و نوشیدن آب به جای نوشیدنی های گازدار توصیه میکنم.
وی افت فشار خون را از دیگر مشکلات روزه داری دانست و گفت:خنک نگه داشتن بدن با افزایش مصرف مایعات و مصرف نمک کافی( توجه به وضعیت بیماری قلبی – عروقی فرد و پرفشاری خون) برای کاهش فشار خون توصیه می شود.
کارشناس مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان بهمئی سر درد را از دیگر عوارض روزه داری عنوان کرد و گفت :توصیه می کنیم آب و مایعات کافی نوشیده شود، همچنین مصرف سبزیجات در وعده سحری کمک کننده است.

پورمقدم زخم معده ، سوزش سر دل ، ورم معده را از دیگر عوارض شایع روزه داری در برخی افراد دانست و گفت:افرادی که دچار زخم معده یا ناراحتی گوارشی هستند باید برای روزه داری با پزشک معالج خود مشورت کنند .

وی تصریح کرد: برای مقابله با افت قند خون پرهیز از مصرف غذا و نوشیدنی های حاوی قند ساده در وعده سحری ، تنظیم مصرف داروهای کنترل کننده دیابت ، مصرف وعده سحری با رژیم غذایی سالم ضروری است.

پور مقدم در پایان گفت :لازم به ذکر است در بیمارانی که قبلا روزه داری برای آنها منعی نداشته است، روزه داری در شرایط کرونا متفاوت از سال های دیگر نیست و در موارد خاص با نظر پزشک متخصص می تواند اقدام به روزه داری نماید؛ در مورد بیمارانی که مبتلا به ویروس کرونا شده و بهبود یافته اند هم توصیه می شود حداقل تا ۶ هفته پس از بیماری اقدام به روزه داری نکنند .
انتهای پیام /